Вторгнення Росії на території Україну є явним порушенням Статуту Організації Об’єднаних націй і актом агресії, який є злочином згідно з міжнародним правом, – заявила Amnesty International. Організація також закликала притягнути до індивідуальної та колективної відповідальності всіх причетних до цього злочину.
Підкреслюючи серйозність української кризи, Amnesty International закликала держави-членкині ООН підтримувати і захищати Статут ООН, який забороняє застосування сили проти територіальної цілісності або політичної незалежності будь-якої держави. Відповідно до Статуту єдиними винятками з цих положень є самооборона і таке застосування сили, яке дозволено Радою Безпеки ООН, – ні те, ні інше не може характеризувати кризу, що триває в Україні.
Amnesty International також наголошує, що відповідно до міжнародного права всі держави зобов’язані вирішувати міжнародні суперечки мирними засобами і таким чином, щоб міжнародні мир, безпека та справедливість не опинилися під загрозою .
«Вторгнення Росії в Україну можна охарактеризувати лише одним словом – «агресія». Росія вторгається в серце України, прагнучи повалити її законно обраний уряд, завдяючи реального й потенційно величезного впливу на життя, безпеку і благополуччя цивільного населення; такі дії не можуть бути виправдані жодною з підстав, які пропонує Росією. Тим не менш, усе це коїть постійний член Ради Безпеки ООН», – заявила Аньєс Калламар, генеральна секретарка Amnesty International.
«Росія явно порушує свої міжнародні зобов’язання. Її дії явно суперечать правилам і принципам, на яких була заснована Організація Об’єднаних Націй. Усі члени ООН повинні беззастережно засудити таку поведінку. Не можна допустити, щоб кричуще нехтування Росії спонукало інших наслідувати її приклад, при цьому не варто підривати здатність ООН стримувати подібні дії».
Із моменту початку повномасштабного російського вторгнення 24 лютого Amnesty документує ескалацію порушень гуманітарного права і прав людини, включно з загибеллю цивільних осіб у результаті невибіркових атак на цивільні райони та об’єкти інфраструктури. Удари по об’єктах, захищених від прямого нападу, як-от лікарні та школи; застосування зброї невибіркової дії, як-от балістичні ракети, а також застосування забороненої зброї, як-от касетні бомби, – усе це може кваліфікуватися як військові злочини.
Amnesty International закликала держави-членкині ООН об’єднатися в засудженні злочинів агресії Росії, а також у наданні допомоги й підтримки громадян(к)ам України, зокрема тим, хто тікають від конфлікту, і забезпечити, щоб наслідки російської агресії не дозволили підштовхнути світ ближче до прірви насильства, правопорушень і відсутності безпеки.
«Менш ніж за тиждень вторгнення Росії в Україну викликало масові кризи у сферах прав людини, гуманітарній сфері та ситуації з переміщенням населення, яка має всі передумови для найгіршої подібної катастрофи в новітній європейській історії. Росія не тільки порушує суверенітет сусідньої держави і її народу, вона також кидає виклик глобальній системі безпеки і використовує її слабкість, включно з неефективністю Ради Безпеки ООН. Це матиме довгострокові наслідки для всіх нас», – заявила Аньєс Калламар.
Учорашня радісна заява прокурора Міжнародного Кримінального Суду про те, що його канцелярія почне розслідування в Україні, ставить усіх винних у воєнних злочинах і злочинах проти людяності в Україні, включно з тими, хто займає керівні посади, до відома про те, що вони будуть притягнуті до індивідуальної відповідальності.
«Amnesty International закликає всі держави-учасниці МКС і міжнародну спільноту загалом співпрацювати з розслідуванням МКС. Розслідування МКС не може проводитися поодинці. Всеосяжна підзвітність в Україні вимагає узгоджених і новаторських зусиль ООН та її органів, а також ініціатив на національному рівні відповідно до принципу універсальної юрисдикції», – наголосила Аньєс Калламар.
«На цій ранній стадії збір і збереження доказів має вирішальне значення для успішного проведення майбутніх розслідувань. Перш за все, ми повинні гарантувати, щоб сім’ї жертв та постраждалі від воєнних злочинів в Україні, почули сигнал про те, що міжнародне співтовариство вже сповнене рішучості забезпечити відшкодування їхніх страждань».
Додаткова інформація
Серйозні порушення правил ведення конфлікту є воєнними злочинами. Деякі з них кодифіковані як такі в Римському статуті Міжнародного кримінального суду. МКС володітиме юрисдикцією щодо воєнних злочинів, скоєних в Україні, яка 2015 року зробила заяву про визнання юрисдикції МКС щодо злочинів, скоєних на її території з 20 лютого 2014 року. Росія підписала Римський статут 2000 року, але відкликала свій підпис 2016.
Військове втручання видається таким, що відповідає визначенню агресії відповідно до Римського статуту МКС. Стаття 8-1 Римського статуту визначає у відповідній частині «злочин агресії» як «акт агресії, що за своїм характером, тяжкістю і масштабами є явним порушенням Статуту Організації Об’єднаних Націй». Хоча Суд, за винятком малоймовірного звернення Ради Безпеки, не володітиме юрисдикцією щодо злочину агресії в цій ситуації, у ряді держав, включно з Україною, діють внутрішні закони, які дозволили б притягнути до відповідальності осіб, відповідальних за цей злочин.
Вторгнення в Україну вже призвело до невибіркових ударів по житлових районах, медичних установах, соціальній інфраструктурі та інших цивільних об’єктах та інфраструктурі, а також призвело до загибелі й поранень цивільного населення. Це, у свою чергу, спричинило масове переміщення населення й руйнування цивільного житла. У ході бойових дій в Донецьку і Луганську, особливо протягом 2014-2015 років, були зафіксовані позасудові страти, тортури та інші види жорстокого поводження, насильницькі зникнення й незаконне позбавлення волі.