Польща примусово повертає мігрантів у Білорусь — нове розслідування Amnesty International

Діджитал розслідування Amnesty International виявило раніше невідомі подробиці про ситуацію 32 афганських шукачів/ок притулку (серед них чотири жінки, 27 чоловіків і одна 15-річна дівчина), які опинилися в пастці на кордоні між Польщею та Білоруссю без їжі, питної води, притулку та ліків з 18 серпня. Використовуючи супутникові знімки, фотографії для вимірювання місцевості й 3D-реконструкції, Amnesty International встановила місцеперебування групи біженців/ок на кордоні й виявила, що в кінці серпня вона змінила локацію в нічний час із Польщі на Білорусь, що має ознаки незаконного примусового переміщення.

Реконструкція подій Amnesty International демонструє, що 18 серпня чимало з тих 32 афганців та афганок, які в’їхали до Польщі з Білорусі, перебували на польській боці кордону в оточенні польських прикордонників. Однак за день вони знову опинилися на білоруській території. Amnesty International вважає, що це переміщення може служити доказом незаконного опору, оскільки, схоже, це переміщення сталося, коли озброєні польські прикордонники оточили імпровізований табір біженців/ок.

20 серпня всі 32 афганські біженці й біженки, які застрягли на кордоні, подали прохання про надання міжнародного захисту в Польщі, демонструючи своє бажання залишитися в Польщі.

Тимчасові заходи, ухвалені Європейським судом з прав людини (ЄСПЛ) 25 серпня і згодом продовжені 27 вересня, зобов’язують Польщу надавати групі біженців/ок допомогу, зокрема «адекватне харчування, воду, одяг, медичні послуги  і, якщо можливо, тимчасовий притулок». ЄСПЛ також вказує, що група афганців та афганок стверджувала, що вони ввійшли на територію Польщі ще 8 серпня, але їх повернули назад. Польща досі не дотримувалася необхідних тимчасових заходів.

«Польща тижнями жорстоко утримувала групу біженців з Афганістану на своєму кордоні в жахливих умовах. Наш аналіз зсвідчує, що 18 серпня їхнє місцеперебування відразу змістилося з території Польщі в Білорусь, що переконливо свідчить про те, що вони постраждалив від незаконного переміщення», — заявила Єва Гедда, директорка Європейського офісу Amnesty International.

«Надзвичайний стан»

Після цієї події групу біженців/ок затиснути між польськими та білоруськими прикордонниками. Польща обмежила пересування в цьому районі і 20 серпня ввела правила, що дозволяють затриманим на кордоні повертатися до Білорусі. Із вересня Польща оголосила «надзвичайний стан» на своєму кордоні з Білоруссю, обмеживши доступ журналістів/ок і неурядових організацій на цю територію. «Надзвичайний стан» перешкоджає нагляду за потенційними порушеннями прав людини, що викликає занепокоєння з приводу поводження з біженцями/ками та мігрант(к)ами в цьому районі, зокрема, ідеться про незаконне повернення інших людей назад через кордон у Білорусь. Із19 вересня в прикордонній зоні померли п’ятеро осіб, зокрема через переохолодження.

«Жахлива ситуація, у якій опинилися афганці та афганки на кордоні, є результатом реакції польського уряду. Оголошення «надзвичайного стану» є незаконним і підлягає скасуванню. Ситуація на кордонах країн не є надзвичайним станом згідно з визначеннями відповідно до європейського і міжнародного права», — наголосила Єва Гедда. – «Витіснення людей, які шукають притулку без аналізу їхніх потреб у захисті, суперечить міжнародному праву та законодавству ЄС. Введення нових законів і заходів, спрямованих на легалізацію таких дій, нічого не змінює».

Цифрова перевірка

Для оцінки ситуації на польсько-білоруському кордоні лабораторія доказів Amnesty International зібрала та проаналізувала транскордонні супутникові знімки та понад 50 відео й фотографій інцидентів на кордоні з 12 серпня. Зображення підтверджують переміщення групи біженців/ок та заходів з охорони кордонів останнім часом. Зображення зібрані з багатьох джерел, зокрема від місцевих мешканців/ок та медіа, і включали кадри з гелікоптера та супутникові знімки.

Використовуючи фотограмметрію та зіставлення фотографій для відтворення 3D-моделей, Amnesty International перевірила місцеперебування біженців/ок на кордоні, а також підтвердила примусове переміщення в ніч з 18 по 19 серпня та розміщення людей з 12 серпня по 13 вересня. Дослідження також виявило нелюдські умови для тимчасового табору, у якому були змушені перебувати люди.

Amnesty International закликає уряд Польщі надати доступ на її територію особам, які потребують захисту. Влада повинна покласти край репресіям та терміново надати адекватні житло, харчування, воду, доступ до  адвокатів та медичну допомогу афганським біженцям/кам. Польщі також необхідно скасувати надзвичайний стан і закони, які обмежують перебування у прикордонній зоні та надати доступ для журналістів/ок, активістів/ок, правозахисників/ць та юристів/ок.

«Люди просили захисту на території ЄС, але держава-членкиня ЄС грубо порушила їхні права, тому Європейський Союз повинен діяти швидко й рішуче, щоб критикувати ці кричущі порушення законів ЄС та міжнародного права», — сказала Ева Гедді.

Довідка

20 серпня 2021 року, до введення 3 вересня надзвичайного стану в Польщі, міністерський наказ обмежив переміщення на кордоні і встановив, що, за винятком осіб, які підпадають під певні категорією, затримані в прикордонній зоні повинні покинути Польщу. Це суперечить зобов’язанням Польщі згідно із законом про біженців, оскільки він обмежує доступ шукачів/ок притулку до території Польщі. Наказ також суперечить забороні на звільнення прохачів/ок притулку від покарання, згідно з яким осіб, які шукають захисту, не повинні карати за незаконний в’їзд або присутність у країні. Дозволяючи польській владі повертати людей без належної оцінки ситуації кожної людини й без реальної можливості оскаржити рішення про повернення, наказ не відповідає принципам невиселення і може призвести до колективних висилок, які заборонені відповідно до міжнародного права. 

Литва та Латвія мали подібні ситуації на своїх кордонах і ввели заходи, аналогічні до Польщі. 17 серпня польський уряд запропонував ряд тривожних поправок до законодавства щодо біженців/ок і надання міжнародного захисту. Поправки передбачають спрощення процесу повернення, яке може призвести до колективної висилки; дозвіл органам з надання притулку відхиляти прохання про надання притулку, подані людьми, затриманими на нерегулярному переході, за винятком особливих обставин; також оголошення незаконного перетину кордону кримінальним злочином. УВКБ ООН різко розкритикувало цю пропозицію. Станом на сьогодні пропозиція ще не набрала чинності, та очікує на розгляд у Сенаті Польщі. 25 серпня Європейський суд з прав людини зобов’язав Польщу надавати гуманітарну допомогу мігрант(к)ам і біженцям/кам на своїх кордонах, це рішення знову набуло чинності ​​27 вересня. Польща досі не виконала рішення Суду. УВКБ ООН та МОМ публічно закликали Польщу надати негайну допомогу нужденним на кордоні.

У міжнародному праві надзвичайний стан визначається як щось, що загрожує «життю нації». Міграція до Польщі явно не підпадає під це визначення. Окрім того, міжнародне законодавство з прав людини має жорсткі умови, яких держава повинна дотримуватися, коли вводить надзвичайний стан, що обмежує права людини, наприклад, повідомляти відповідні міжнародні органи. Польща не виконала цих вимог.