Роки протиправної російської війни поставили перед освітою в Україні небачені досі виклики. Фізичне знищення шкіл та інших освітніх закладів не було єдиним фактором, який впливав на здатність українських дітей реалізовувати право на освіту. Менш ніж ідеальна альтернатива у вигляді онлайн-викладання інколи ставала неможливою через цілеспрямовані російські обстріли енергетичної інфраструктури. Право на якісну освіту дітей, які живуть під російською окупацією, також під загрозою через ідеологічну обробку, як і безпека всіх причетних до освітнього процесу через ризики суворих покарань.

Якщо не з’явишся у школі завтра, наступного тижня приїде автобус і забере тебе до притулку в Росії

російські військові до сім'ї на Херсонщині

Освіта є фундаментальним правом людини, критично важливим для зростання й розвитку дитини, а також для реалізації інших прав. Міжнародне право прав людини, яке однаково діє під час війни, передбачає право на освіту. Росія, як окупаційна держава, зобов’язана «сприяти належному функціонуванню закладів, відповідальних за піклування дітей та їхню освіту». Відповідно, доступ до освіти – один із фокусів Amnesty International у рамках моніторингу та верифікації російських воєнних злочинів в Україні.

На окупованих Росією територіях залякування та примус є щоденною реальністю для сімей, дітей і викладацького персоналу. Ніхто не може бути в безпеці під безперервнИМ тероРОМ РОСІЇ в Україні

Анна Райт, дослідниця Amnesty International

На окупованих територіях де-факто влада, функціонування якої забезпечують російські військові, доклала
зусиль, щоби гарантувати, що навчальні заклади знову відкриються й діти здобуватимуть освіту, – але робитимуть це виключно на умовах окупаційної влади. На практиці це означає повноцінне запровадження російського національного навчального плану із залученням до його викладання, де це можливо, колишнього педагогічного персоналу. Очевидно, що навчальний план переважно заснований на ідеологічній обробці, а персонал часто стає об’єктом примусу та — як і учнівство — постійних загроз і залякувань.

Я вчила історії України все своє життя, справжньої історії, а не тієї брехні, яку розповідає Росія. Я також боялася, що росіяни арештують мене, бо я вчителька української історії. Я чула про схожі випадки, які відбувалися в інших окупованих регіонах

Олена, вчителька історії України в одній із громад на Харківщині