21 листопада 2019
«Усюдисуще» стеження Facebook та Google за мільярдами людей несе системну загрозу правам людини, – про це Amnesty International попереджає у своїй новій доповіді, що також міститься заклик до радикального перетворення основної бізнес-моделі технологічних гігантів.
Доповідь «Гіганти стеження» розповідає про те, що бізнес-модель Facebook і Google, заснована на нагляді, за своєю природою несумісна з ключовими ідеалами права на недоторканність приватного життя і створює системну загрозу для ряду інших прав, включно з правом на свободу поглядів та їх вільне вираження, свободу думки, а також права на рівність та свободу від дискримінації.
Google і Facebook домінують в нашому сучасному житті, зосереджуючи у своїх руках безпрецедентну владу над цифровим світом, збираючи та монетизуючи особисті дані мільярдів людей. Їх підступний контроль над нашим цифровим життям підриває саму суть конфіденційності і є однією із визначальних проблем прав людини нашої епохи
Кумі Найду, Генеральний секретар Amnesty International
«Для того, щоб захистити наші фундаментальні людські цінності в епоху цифрових технологій, а саме: гідність, автономію, конфіденційність, – украй важливо радикально переглянути методи роботи Big Tech (із англ. компанії технологічні гігантки» і перейти до епохи інтернету, в основі якого лежить повага до прав людини», – зазначив Генеральний секретар Amnesty International Кумі Найду
Google і Facebook встановили панування над основними каналами, на які спирається більша частина світу – за межами Китаю -–для реалізації своїх прав в Інтернеті. Різні платформи, якими вони володіють, включно з Facebook, Instagram, Google Search, YouTube і WhatsApp, полегшують способи пошуку та обміну інформацією, сприяють участі в дискусіях та житті сучасного суспільства. Операційна база Android від Google також підтримує більшість смартфонів світу.
У той час як інші великі технологічні компанії, у тому числі Apple, Amazon і Microsoft, отримали значну владу в інших областях, саме платформи, що належать Facebook і Google, стали основою для взаємодії людей одне з одним , що фактично є новим глобальним публичним місцем.
Технологічні гіганти пропонують ці послуги мільярдам, не стягуючи при цьому зі своїх користувачів/-ок плату. Натомість люди платять за послуги своїми особистими даними, які постійно відстежуються в Інтернеті, а також у фізичному світі, наприклад, через під’єднання пристроїв.
«Інтернет став життєво важливим для людей, адже вони отримали змогу користуватися багатьма своїми правами, утім для мільярдів людей немає іншого осмисленого вибору, окрім як отримати доступ до цього публічного простору на умовах, які висунули Facebook і Google», – сказав Кумі Найду.
«Іще гірше те, що люди не підписувалися саме на такі умови, коли ці платформи тільки починали функціонувати. Google та Facebook з часом відійшли від вимог збереження нашої конфіденційності. Тому зараз ми де-факто перебуваємо в пастці. Або ми повинні підкоритися цьому всеохоплюючому механізму стеження, де наші дані легко використовуються для маніпулювання і впливу на нас. Або ж відмовитися від переваг, що пропонує цифровий світ. Відповідно, ми не маємо змоги прийняти як таке легітимне рішення. Ми повинні відродити цю важливу публічну платформу так, аби отримати можливість брати участь у ній без порушення наших прав».
Вилучення та аналіз особистих даних людей в таких безпрецедентних масштабах несумісні з правом на недоторканність приватного життя, включно зі свободою від вторгнення в наше приватне життя, право контролювати інформацію про себе і право на простір, у якому ми можемо вільно виражати свою особистість.
Експлуатаційні алгоритми
Платформи Google і Facebook спираються на спеціальні алгоритмічні системи, які обробляють величезні обсяги даних з тим, щоб сформувати неймовірно докладні характеристики людей і відобразити їхній досвід користування інтернетом. Потім рекламодавці платять Facebook і Google, щоб отримати можливість таргетувати рекламу або спеціальні повідомлення різного характеру на окремих людей.
Скандал із Cambridge Analytica засвідчив, як легко можна непередбачуваним чином використовувати дані людей з метою маніпулювання ними і здійснення на них відповідного впливу.
«Ми вже бачили, що різноманітні рекламні механізми Google та Facebook є потужною зброєю в чужих руках. Мало того, що їх можуть використати в політичних цілях, що може мати катастрофічні наслідки для суспільства, вони також дозволяють використовувати всі види нової експлуататорської тактики реклами, наприклад, «полювати» на вразливих людей, які мають проблеми з фізичним чи психічним здоров’ям або ж боряться з залежністю. Оскільки ці рекламні оголошення спрямовані для нас як для окремих осіб, вони приховані від громадського контролю», – наголосив Кумі Найду.
Епоха нового інтернету
Уряди повинні терміново вжити заходів щодо перегляду бізнес-моделі, заснованої на стеженні, і захистити нас від корпоративних порушень прав людини, у тому числі шляхом розробки та застосування надійних законів про захист даних і ефективного регулювання компаній-технологічних гіганток із урахуванням загальновизнаних стандартів прав людини.
Не можна дозволяти Facebook і Google диктувати, як ми повинні поводитися в мережі. Час щробити цей життєво важливий публічний простір доступним для всіх, а не для кількох впливових непідзвітних компаній у Силіконовій долині
Кумі Найду
Першим кроком має стати прйняття урядами законів, які гарантуватимуть, що згода користувачів/-ок на збір, обробку та обмін їхніми ососбистими даними для маркетингу та реклами не буде вважатися однією з умов для користування послугами різноманітних компаній, у тому числі Google і Facebook. Останні також зобов’язані поважати права людини всюди, де б вони не працювали.
«Не можна дозволяти Facebook і Google диктувати, як ми повинні поводитися в мережі. Ці компанії вибрали конкретну бізнес-модель стеження, яка впливає на конфіденційність, свободу вираження думок та інші права людини. Технології, що лежать в основі інтернету, сумісні з нашими правами, але бізнес-модель, обрана Facebook і Google, далека від цієї сумісності», – сказав Кумі Найду.
«Час повернути цей життєво важливий публічний простір для всіх, а не для кількох впливових непідзвітних компаній у Силіконовій долині».
Facebook і Google оскаржили результати відповідних досліджень. Відповіді компаній ввійшли до нашої доповіді.
Читайте також: